20

Bechyňská duha a unikátní železniční trať

Bechyňský most, někdy zvaný díky svému tvaru Bechyňská duha, se stal charakteristickým znakem města. Překlenuje Lužnici na svou dobu smělým 50 m vysokým obloukem a v době svého vzniku v roce 1928 byl nejvyšším železobetonovým mostem v ČSR. Po jeho unikátní konstrukci je vedena souběžně automobilová a železniční doprava. Koleje vedoucí po mostě jsou tak nejdelším železničním přejezdem v ČR. Platí, že když jede vlak, musí auta v jednom směru počkat než přestanou blikat červená výstražná světla. Asi jen zde tak můžete vidět vlakovou soupravu, za kterou pomalu jede šňůra aut.

Text a foto: město Bechyně

Unikátní je i železniční trať. Jedná se o první meziměstskou elektrifikovanou dráhu na území tehdejší rakousko-uherské monarchie, která spojila Bechyni s Táborem. Za jejím vznikem stojí „český Edison“ František Křižík, jenž se také osobně zúčastnil zahájení provozu. Zvláštností je elektrický systém – lokomotiva je napájena stejnosměrným napětím 1500 V. Raritou jsou i velká převýšení a oblouky na trati. Železniční vagony byly na svou dobu velmi moderní. Byly osvětlené, vytápěné, vybavené přenosnými telefony a bleskosvody na střechách. Konečná původní trati byla na nádraží před městem. Do města se pak muselo přes řeku buď přívozem nebo oklikou po mostě ve čtvrti Zářečí. Po dostavbě mostu byla trať prodloužena až do města a končila na novém nádraží. V letní sezoně je možné se v rámci nostalgických historických jízd svézt původní červenou Křižíkovou soupravou s mašinou Elinkou nebo modernější Bobinkou. Ale i projížďka běžnou linkou nazývanou familiárně Bechyňka, má své kouzlo.

Zaujal vás tento článek? Celé téma čísla a spoustu dalších turistických zajímavostí a tipů na výlety najdete v právě prodávaném časopisu Turista 4/2023! Poznávejte krásy Česka společně s námi!

Mohlo by se Vám líbit